بسم الله الرحمن الرحیم

وبلاگ درس کارگاه پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

بچه های دوره سوم کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام

بررسی حیطه های موضوعی در مقاله خود ارزیابی فرهنگی ؛ رهیافتی نو در نیل به تعالی فرهنگی در نشریه راهبرد یاس

عنوان نشریه : راهبرد یاس . از ویژگی های بارز این نشریه این است که اختصاص به یک موضوع تخصصی مشخصی ندارد و در همه ی شماره هایی که بررسی شد ، درباره موضوعات مختلفی مقاله ارایه شده است. یعنی موضوع مقالات از موضوعات فرهنگی گرفته تا اجتماعی ، حقوقی ، اقتصادی سیاست خارجی و دینی را دارا می باشد. همچنین ویژگی دیگر این مقالات این است که بعضی بسیار موضوعات کلی و جهان شمول هستند و برخی بسیار ریز و موردی یک موضوعی را بررسی کرده است مثل بررسی خمس در رفع فقر در شهر شال قزوین.

  عنوان مقاله :  خود ارزیابی فرهنگی ؛ رهیافتی نو در نیل به تعالی فرهنگی / اصغری زاده و قاسمی

خلاصه مقاله : نویسندگان این مقاله یک استاد و یک دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه تهران بوده اند و اگر بخواهیم بر اساس همین مدرک اظهار نظر کنیم  ، این موضوع در حوزه تخصصی آنها نبوده است ولی با این حال ما ابتدا خلاصه ای از روند پژوهش آنها را بیان می کنم و سپس آن سه گام تحلیل را که استاد فرمودند را در این مقاله پیاده می کنیم.
در این مقاله ابتدا تعریفی از مهندسی فرهنگی ارایه داده است که در آن مهندسی فرهنگی را به عنوان استعاره ای از رهیافت عقلانی مدیریت راهبردی فرهنگ در نظر گرفته است. برای اجرای مهندسی فرهنگی دو ابزار ارایه داده است : 1 ) مدیریت راهبردی فرهنگ 2) نقشه راهبرد ( کارت امتیازی متوازن ) : این الگو با در نظر گرفتن چهارچوبی از ارزشهای غایی همچون بهبود ارزشهای فرهنگی ، توسعه این ارزشها و مطلوبیت سازی آنها در صدد دستیابی به تعالی فرهنگی می باشد.
در گام بعدی به بیان چالشهایی که فراروی مهندسی فرهنگی است ، می پردازد : 1 ) نتایج نگاه استعاره گونه به فرهنگ : میگوید استعاره تنها می تواند در خصوص شباهتهای میان دو پدیده به ارایه توضیح بپردازد ولی در مورد تفاوتهای آنان سخنی به میان نمی آورد. 2) استیلا جویی یا ایدئولوژی فرهنگی : نگارنده روی این چیرگی حاصل از سلطه فرهنگی ، عنوان اجماع مهندسی شده می گذارد و آن را عاملی برای ایجاد نوعی شعور کاذب در جامعه معرفی می کند و معتقد است که این اجماع موجب رواج انتقادهای شدید نسبت به برنامه های تغییر فرهنگ و ابتکار عمل های مدیریتی می شود. 3) نگرش توصیفی به مقوله فرهنگ :  برای توضیح این مقوله مدل های مختلفی را بیان می کند. از جمله نگاه سلسله مراتبی ، مدل بادبزن گالیاردی و مدل پویایی فرهنگ. در این مدل آخر یک نوع روابط دوسویه بین سطوح مختلف فرهنگ بر قرار است که در آن فرهنگ دارای دو سطح خودآگاه و ناخودآگاه است که با هم تعامل دارند.
در بخش بعدی مقاله ، وارد موضوع خودارزیابی فرهنگی می شود و دو مدل برای این ارزیابی ارایه می کند : 1) مدل اجزاء نظام سنجش عملکرد : که شامل فرآیندها ، مسیر و جهت گیری و سنجه ها می باشد. 2) مدل فرآیند مدیریت عملکرد : که نسبت به مدل قبلی تفاوتی دارد و آن این است که در این مدل به محیط بیرونی در ارزیابی فرهنگی توجه کرده است. در این بخش پنج رویکرد برای خودارزیابی فرهنگی در سازمانها بیان شده : که شامل پرسشنامه ، ماتریسی ، کارگاه ، پروفرما  و شبیه سازی می باشد.
نتیجه گیری : در پایان مقاله بیان شده که با توجه به محاسن و معایب دو مدل نقشه تعالی فرهنگ ( مبتنی بر نقشه راهبرد ) و مدل سرآمدی فرهنگی ( مبتنی بر مدل اروپایی کیفیت ) ولی برای ارزیابی فرهنگی باید از مدل های ترکیبی استفاده کرد تا ضمن بهره گیری از محاسن هر دو رویکرد ، تا حدودی به رفع نقایص آن دو رویکرد بپردازیم.

بررسی مقاله در 3 دسته کلی :
1) رابطه موضوع با محقق : همانطور که در اول نوشته اشاره کردیم به نظر می رسد که این موضوع با رشته ی تحصیلی استاد و شاگرد تناسب چندانی ندارد ولی احتمالا متناسب با تمایلات شخصی آنها بوده که این موضوع را مورد تحلیل قرار داده اند.
2)رابطه موضوع با امکانات : از لحاظ محدودیت زمانی که به نظر نمیرسد محدودیتی وجود داشته باشد . در مورد حمایت مالی اطلاعی در دست نیست. ولی از لحاظ به صرفه بودن باید گفت که هر قدر روی این مقوله ( مهندسی فرهنگی ) کار شود باز هم جا برای بررسی وجود دارد.
3) رابطه موضوع با دانش : از لحاظ تحدید موضوعی که بسیار خوب و مشخص است چراکه از مقوله فرهنگ ، حوزه ارزیابی را انتخاب کرده و تحلیل نموده است. از لحاظ وضوح هم دارای روشنی است. از نظر بررسی پذیری هم گفتیم کهموضوع مقاله بسیار مقوله مهم و حائز اهمیتی است و قالیت بررسی های مکرر را دارد. از لحاظ بدیع بودن باید گفت که از سال 81 که بحث مهندسی فرهنگی توسط آقا مطرح شد ، تا حدود زیادی روی این موضوع پرداخته شد ؛ لذا نمی توان این موضوع را بدیع و نو دانست.



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
محمد نوریان، فصلنامه راهبرد یاس، حیطه های موضوعی،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 13 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()


ابر برچسب های وبنوشت : ریزموضوعات و زیرموضوعات

موضوعات وبنوشت
لینکدونی وبنوشت

مطالب اخیر وبنوشت
آرشیو مطالب وبنوشت
پیوند های وبنوشت
آمار سایت وبنوشت
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات