بسم الله الرحمن الرحیم

وبلاگ درس کارگاه پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

بچه های دوره سوم کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام

پیش طرح پایان نامه مقایسه و تحلیل روابط شبکه های اجتماعی مجازی در ایران و تاثیر آن بر فرهنگ عمومی- محمدجواد نوروزی اقبالی

طرح مسئله:  

با توجه به روزافزونی نفوذ اینترنت در میان اقشار جامعه ایران، و با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی مجازی به تازگی در عرصه فرهنگ ایران زمین ظهور یافته اند بر آن شدم که اساس کار این شبکه ها در ایران را مورد بررسی قرار دهم. این تحقیق بر آن است تا با مقایسه انواع شبکه، تفاوت عمده این شبکه ها را اولا با یکدیگر و ثانیا با شبکه های اجتماعی مجازی مشابه در خارج از کشور به دست آورده و سپس نحوه ایجاد ارتباط و شبکه ایجادی در هرکدام را بررسی نموده و آنگاه به تاثیری که این گونه شبکه ها بر روی فرهنگ عمومی جامعه دارند پرداخته شود. در انتها روابط ایجاد شده در چنین محیط هایی را از لحاظ فقهی بررسی خواهیم نمود.

پرسش‌های اصلی:

 شبکه های اجتماعی مجازی در ایران چه تفاوت هایی با یکدیگر و با شبکه های مشابه خارجی دارند؟

شبکه های اجتماعی مجازی در ایران چه تاثیری بر فرهنگ عمومی دارند؟

آیا روابط اینجا شده در این گونه شبکه های مجازی از نظر فقهی مورد تایید است؟



طبقه بندی:
پایان نامه های ما،  تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
محمدجواد نوروزی اقبالی، پیش طرح، پیش طرح های پایان نامه، فرهنگ عمومی، ارتباطات سایبر، جامعه مجازی، شبکه های اجتماعی مجازی، فقه ارتباطات، اینترنت،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
پیش طرح پایان‌نامه: رسانه مذكِّر (تاکید بر كاركرد ذكر برای تلویزیون دینی)- امین اسلامی

طرح مسئله:

 آیین، اجرای داوطلبانه ی رفتاری است که به شکلی سزاوار به منظور تاثیر گذاری نمادین یا مشارکت در زندگی جدی طراحی شده است. (رودنبولر، 1387، ص70) این تعریف یکی از تعاریفی است که از آیین ارائه شده. بر اساس این تعریف، ارتباط رسانه ای شده نیز شکل آیینی به خود می گیرد. این کار ممکن است به چهار شیوه ی مجزا انجام شود که ادبیات نظری آن اینگونه است:

  • رخداد های رسانه ای و آیین های رسانه ای شده: رخدادهای ویژه و مشخص رسانه ای، کارکردی چون برگزاری آیین ها را دارند. مثلا پخش مراسم دعای ندبه یا دعای کمیل از تلویزیون، آیینی رسانه ای است.
  • استفاده ی آیینی شده ی رسانه: استفاده ی آیینی از رسانه، با استفاده ی عادی از رسانه تفاوت دارد. در شکل استفاده ی آیینی از رسانه، مخاطبان رفتار خود را با برنامه های تلویزیون تنظیم می کنند و همانند کسانی که می خواهند در یک آیین شرکت کنند، عمل می کنند. مثلا کسانی که وقت خودشان را تنظیم می کنند تا در زمانی مشخص به تماشای یک مسابقه ی ورزشی بپردازند.
  • آیین های فعالیت های رسانه ای: استفاده ی تولید کنندگان برنامه های رسانه، از شیوه های از پیش تعیین شده مثلا استفاده ی خبرنگاران از پرسش های استاندارد.
  • تلویزیون به عنوان دین: گربنر و همکارانش برای جامعه ی آمریکا، تلویزیون را به دین تشبیه کرده اند و در کارکرد های اجتماعی آنها شباهت هایی قایل شده اند. تلویزیون با نمایش آیین، مومنان را به شکلی نمادین و نه جسمانی به مشارکت در آیین فرا می خواند. (رودنبولر، 1387، صص 147-165)

بر این اساس تلویزیون به عنوان یک آیین اجتماعی عمل می کند و می توان گفت تلویزیونِ دینی نیز به عنوان یک آیین دینی عمل خواهد کرد. به همین دلیل می توان کارکرد های دین را از تلویزیون نیز انتظار داشت.

قرآن کریم در موارد بسیاری وظیفه ی ابلاغ پیام را بر عهده ی پیامبر گذاشته و به ایشان دستور داده که به مردم تذکر دهد:

فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّر (الغاشیه، 21) "تو اى پیامبر ایشان را به این حقایق تذكر بده كه" إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ"، وظیفه تو- كه پیامبر خدایى- تنها همین تذكر دادن است. " (موسوى همدانى، 1374،  ج‏20، ص 460)

در قاموس ذیل معنای ذكر آمده: "یاد كردن، خواه با زبان باشد یا با قلب و هر دو خواه بعد از نسیان باشد یا از ادامه ذكر." و در غالب فرهنگ های لغت در معنای تذکر گفته اند،  به یاد آوردن چیزی بعد از فراموشی آن. (قرشی، 1371: ج‏3، ص 15).

از این رو، رسانه ها نیز باید همانند پیامبران عمل کنند و وظیفه ی رسانه ها، همان وظیفه ای است که در این زمینه بر عهده ی پیامبران گذاشته شده زیرا تلویزیون دینی نیز همانند پیامبر مامور اجرای آیین دینی است. از آنجا که یکی از وظایف پیامبران تذکر دادن و یادآوری کردن است، رسانه های دینی نیز باید کارکرد تذکر داشته باشند. یعنی برنامه های آن طوری تنظیم شده و ساخته شود که روح تذکر و تکرار و یادآوری بر آنها حاکم باشد.

 

  • ü      قرآن کریم
  • ü      رودنبولر اریک (1387) « ارتباطات آیینی از گفتگوهای روزمره تا جشن های رسانه ای شده»، ترجمه دکتر عبدا... گیویان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
  • ü      موسوی همدانی سید محمد باقر (1384ش)، ترجمه تفسیر المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم
  • ü      قرشی سید علی اکبر (1371ش)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم

پرسش‌های اصلی: 

  1. آیا می توان کار رسانه را آیین تلقی کرد؟ چگونه؟
  2. آیا میان كار پیامبران و كار رسانه شباهتی وجود دارد؟
  3. آیا وظیفه ی ذکر جزو وظایف رسانه ی دینی است؟ اگر هست رسانه ی دینی چگونه باید عمل کند؟

 

استاد راهنمای پیشنهادی اولویت اول: دکتر گیویان      اولویت دوم: دکتر باهنر



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی،  پایان نامه های ما، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
پیش طرح های پایان نامه، پیش طرح، امین اسلامی، رسانه مذکر، رسانه، تلویزیون دینی، ذکر، آئین، ارتباطات آئینی، دین، تلویزیون،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 24 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
پیش طرح پایان‌نامه: انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی در کتب درسی دوره ابتدایی مطالعه فرهنگ پایداری- حمید درویشی شاهکلائی

طرح مساله:

انقلاب اسلامی[1] سال 57 ایران به امامت[2] ولی معظم فقیه[3] سید روح الله خمینی سلام الله علیه[4] بر آن بود تا فرهنگ[5] جدیدی[6] را در جامعه[7] ایران به مرحله رشد و نمو برساند[8] که فرهنگ پایداری[9] دفاع مقدس[10] نمونه[11] متعالی[12] این فرهنگ است. به این معنا که اگر آجر فرهنگ، ارزشها باشند؛ بهترین تجلی گاه فرهنگ انقلاب اسلامی (=ارزشهای انقلاب اسلامی) در فرهنگ پایداری (=ارزشهای فرهنگ پایداری) خواهند بود.

بنابر فرض فوق، برای انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی باید ارزشهای فرهنگ پایداری را شناخت و منتقل کرد.

در این میان، یکی از گروههایی که می تواند مخاطب بالقوه ای برای انتقال فرهنگ پایداری باشد، نسل آینده است که از ویژگی های ممتازی برخوردار است. با توجه به اجباری بودن تحصیلات در مقطع ابتدایی، می توان این مقطع را بستری دانست که نسل آینده قطعا آن را تجربه خواهد کرد. بنابراین کتب درسی دوره ابتدایی[13] بستر قابل تاملی برای انتقال ارزشهای فرهنگ پایداری خواهد بود.

گزارش توصیف وضع موجود، ارزشیابی و سیاستگذاری آن به یاری خدا موضوعات این پایان نامه خواهد بود.

پرسش‌های اصلی:  وضع موجود انتقال فرهنگ پایداری در کتب درسی دوره ابتدایی چگونه است؟ معیارهایی که در مورد سیاستگذاری تالیف کتب درسی این دوره با توجه به فرهنگ پایداری باید مبنا قرار گیرد، چیست؟

 



[1] در اینجا برای من فرقی نمی کند که آنچه رخ داد انقلاب بود یا تنها یک انحلال و فروپاشی اجتماعی. آن چه مهم برای من است این است که یک پدیده اجتماعی اتفاق افتاده است که منادی فرهنگ جدید و ارزشهای جدیدی است. موضوع ما این ارزشهای جدید است که خاستگاه آنها این پدیده اجتماعی سال 57 است که به تغییر نظام حکومتی انجامید.

[2] به دو دلیل به جای استفاده از کلماتی نظیر «رهبر» از لفظ امام استفاده کردم. یکی اینکه «رهبر» بار معنایی مثبتی را متبادر به ذهن نمی کند. اتصاف امام خمینی به این صفت، امام را در ردیف رهبرانی چون هیتلر قرار خواهد داد که با توجه به تفاوتهای موجود صفت مناسبی نیست. دلیل دوم این است که رهبر در علوم انسانی تعریف خودش را دارد، الگوها  و نظریه هایی دارد که به سختی در مورد امام خمینی قابل انطباق است.

[3] این صفت یا شاخص اشاره به همان شانی دارد که در اینجا مهم است. یعنی شانی که به تاسیس حکومت اسلامی انجامید و همان شأن ولایت فقیه است که صفت معظم (احترام برای انسان) را پذیرفته است.

[4] لفظ رحمة الله علیه یا الفاظ مشابه با توجه به زنده بودن اندیشه های امام، لفظ مناسبی نیست و بار معنایی درستی را منتقل نمی کند. به همین دلیل ترجیح می دهیم به سبک برخی علمای سلف که اساتیدشان را با لفظ سلام الله علیه یاد می کردند، ما نیز از پسوند سلام الله علیه استفاده کنیم.

[5] منظور من از فرهنگ، تعریف گی روشه از فرهنگ است: شیوه های تفکر، احساس و عمل که باید آموخته شوند و در میان جمعی مشترک به کار روند. اگر بخواهم ساده تر تعریف کنم باید منظور من از فرهنگ، ارزشهاست.

[6] البته با تسامح این لفظ را به کار می بریم و در پی آن نیستیم که بگوییم در طول تاریخ هیچ گاه چنین ارزشهایی وجود نداشتند. بلکه باور من این است که این ارزشها بوده اند، به مرحله عمل نرسیده بودند. در لایه های درونی تری مثل باورها مانده بودند. در دوره هایی مثل صدر اسلام به لایه های بیرونی تر نزدیک شده اند و دوباره کم و بیش به حیات خود ادامه دادند. این ارزشها در دوره معاصر در تفکر ولی معظم فقیه امام خمینی سلام الله علیه، هندسه منظمی گرفته و بار دیگر درسطحی گسترده تر و عمیق تر به صحنه اجتماع برگشتند. منظور من از جدید، رویش مجدد میوه های این ارزشهاست.

[7] از لفظ جامعه با تسامح استفاده کردیم. لزوما جامعه در اینجا همه ویژگی های یک جامعه که در کتب مبانی جامعه شناسی ذکر شده است را ندارد. منظور همان دولت-ملت ایران است که البته با توجه واقعیتهای ارتباطات میان فرهنگی و بین المللی امروز، و نیز تفکر جهانی اسلام بهتر است از لفظی مثل امت اسلامی یا امت اسلامی ایران استفاده کنیم.

[8] البته فعلا کاری ندارم که این ارزشها در لایه های باور، تفکر و عمل در چه موقعیتی قرار گرفتند و چقدر مشابهت بین فرهنگ انقلاب اسلامی مطلوب امام خمینی سلام الله علیه و آنچه به وقوع پیوست وجود دارد. عبارتها را با تسامح به کار بردم و منظورمان فرهنگی است که توسط امام خمینی سلام الله علیه تبیین شد. به عبارتی در این مرحله با ارزشهای مطلوب انقلاب اسلامی سر و کار دارم نه ارزشهای موجود.

[9] در اینجا من تصور می کنم که این ارزشها به هنجار تبدیل شده بودند و دیگر در مورد ایده آلهای ذهنی صحبت نمی کنیم. بلکه ارزشهای انقلاب اسلامی در فضایی به اسم فرهنگ پایداری به ارزشهای موجود تبدیل شدند. تبدیل شدن به کنش اجتماعی مشترک افراد در یک بازه زمانی برای من مهم است. چرا که نوید این را می دهد که این ارزشها اکتسابی اند و با آموزش تکرار می شوند. یکبار این ارزشها به اوج و شکوفایی رسیده اند، دوباره هم خواهند رسید.

[10] فرهنگ پایداری مفهوم عامی است که مصادیق متعددی را به خود می تواند بپذیرد. به نظر می رسد که در تفکر امام خمینی (س) نظریه پرداز فرهنگ پایداری- همه مستضعفین و آزادیخواهان عالم که با استکبار مبارزه می کنند مصداق فرهنگ پایداری شوند. با توجه به این که من در پی تکرار فرهنگ پایداری در جامعه ایران هستم و نمونه بسیار متعالی فرهنگ پایداری هم همین دفاع مقدس هشت ساله وبه تعبیر دقیقتری ده ساله است، مضاف الیه دفاع مقدس به فرهنگ پایداری اضافه شده است تا تاکید کند که بر آن فضای مکانی و زمانی خاص.

[11] ادعای من این نیست که ارزشهای انقلاب اسلامی فقط در فرهنگ پایداری موجودند. بلکه شاید بتوان ارزشهای انقلاب اسلامی را در  انرژی هسته ای، پیشرفتهای پزشکی، پیشرفتهای هوافضا و مشابه آنها دید. البته تصور من این است که در این موارد نیز، این ارزشهای دفاع مقدس بودند که برانگیخته شدند و معجزه آفریدند.

[12] متعالی به این معنا که ارزشهای فرهنگ انقلاب در فضای فرهنگ پایداری دفاع مقدس در لایه های مختلف باور تا عمل، هم عمیق تر و درونی تر شدند در افراد و هم جنبه بیرونی و اجتماعی (قابل مشاهده برای دیگران) بیشتری پیدا کردند. البته علاوه بر این جنبه های کیفی برتری، جنبه های کمی چون طول دوره زمانی، تعداد افراد، مکان و ... هم این برتری وجود دارد.

[13] البته می دانیم فقط دوره ابتدایی نیست و دوره ابتدایی فقط کتب درسی نیست. فعالیتهای جانبی دیگری را نیز شامل می شود. علت این تقلیل این است که کتب درسی متون مشترکی هستند که در کلیه مدارس وجود دارند و همه دانش آموزان از آنها برخوردار هستند. دور ترین مدارس که معلم و امکانات کمک آموزشی ندارند، کتاب درسی دارند. با همین مبنا که بیشترین مخاطب ممکن را داشته باشیم، به کتب درسی دوره ابتدایی می رسیم.



طبقه بندی:
پایان نامه های ما،  تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
پیش طرح های پایان نامه، حمید درویشی شاهکلائی، پیش طرح، فرهنگ پایداری، تعلیم و تربیت، کتب درسی دوره ابتدایی، آموزش و پرورش، ارزشها، انقلاب اسلامی ایران، انتقال ارزشها،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
مطلب رمز دار : دانلود فایل پیش طرح پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
این مطلب رمزدار است، جهت مشاهده باید کلمه رمز این مطلب را وارد کنید.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
بررسی حیطه های موضوعی در مقاله خود ارزیابی فرهنگی ؛ رهیافتی نو در نیل به تعالی فرهنگی در نشریه راهبرد یاس

عنوان نشریه : راهبرد یاس . از ویژگی های بارز این نشریه این است که اختصاص به یک موضوع تخصصی مشخصی ندارد و در همه ی شماره هایی که بررسی شد ، درباره موضوعات مختلفی مقاله ارایه شده است. یعنی موضوع مقالات از موضوعات فرهنگی گرفته تا اجتماعی ، حقوقی ، اقتصادی سیاست خارجی و دینی را دارا می باشد. همچنین ویژگی دیگر این مقالات این است که بعضی بسیار موضوعات کلی و جهان شمول هستند و برخی بسیار ریز و موردی یک موضوعی را بررسی کرده است مثل بررسی خمس در رفع فقر در شهر شال قزوین.

  عنوان مقاله :  خود ارزیابی فرهنگی ؛ رهیافتی نو در نیل به تعالی فرهنگی / اصغری زاده و قاسمی

خلاصه مقاله : نویسندگان این مقاله یک استاد و یک دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه تهران بوده اند و اگر بخواهیم بر اساس همین مدرک اظهار نظر کنیم  ، این موضوع در حوزه تخصصی آنها نبوده است ولی با این حال ما ابتدا خلاصه ای از روند پژوهش آنها را بیان می کنم و سپس آن سه گام تحلیل را که استاد فرمودند را در این مقاله پیاده می کنیم.
در این مقاله ابتدا تعریفی از مهندسی فرهنگی ارایه داده است که در آن مهندسی فرهنگی را به عنوان استعاره ای از رهیافت عقلانی مدیریت راهبردی فرهنگ در نظر گرفته است. برای اجرای مهندسی فرهنگی دو ابزار ارایه داده است : 1 ) مدیریت راهبردی فرهنگ 2) نقشه راهبرد ( کارت امتیازی متوازن ) : این الگو با در نظر گرفتن چهارچوبی از ارزشهای غایی همچون بهبود ارزشهای فرهنگی ، توسعه این ارزشها و مطلوبیت سازی آنها در صدد دستیابی به تعالی فرهنگی می باشد.
در گام بعدی به بیان چالشهایی که فراروی مهندسی فرهنگی است ، می پردازد : 1 ) نتایج نگاه استعاره گونه به فرهنگ : میگوید استعاره تنها می تواند در خصوص شباهتهای میان دو پدیده به ارایه توضیح بپردازد ولی در مورد تفاوتهای آنان سخنی به میان نمی آورد. 2) استیلا جویی یا ایدئولوژی فرهنگی : نگارنده روی این چیرگی حاصل از سلطه فرهنگی ، عنوان اجماع مهندسی شده می گذارد و آن را عاملی برای ایجاد نوعی شعور کاذب در جامعه معرفی می کند و معتقد است که این اجماع موجب رواج انتقادهای شدید نسبت به برنامه های تغییر فرهنگ و ابتکار عمل های مدیریتی می شود. 3) نگرش توصیفی به مقوله فرهنگ :  برای توضیح این مقوله مدل های مختلفی را بیان می کند. از جمله نگاه سلسله مراتبی ، مدل بادبزن گالیاردی و مدل پویایی فرهنگ. در این مدل آخر یک نوع روابط دوسویه بین سطوح مختلف فرهنگ بر قرار است که در آن فرهنگ دارای دو سطح خودآگاه و ناخودآگاه است که با هم تعامل دارند.
در بخش بعدی مقاله ، وارد موضوع خودارزیابی فرهنگی می شود و دو مدل برای این ارزیابی ارایه می کند : 1) مدل اجزاء نظام سنجش عملکرد : که شامل فرآیندها ، مسیر و جهت گیری و سنجه ها می باشد. 2) مدل فرآیند مدیریت عملکرد : که نسبت به مدل قبلی تفاوتی دارد و آن این است که در این مدل به محیط بیرونی در ارزیابی فرهنگی توجه کرده است. در این بخش پنج رویکرد برای خودارزیابی فرهنگی در سازمانها بیان شده : که شامل پرسشنامه ، ماتریسی ، کارگاه ، پروفرما  و شبیه سازی می باشد.
نتیجه گیری : در پایان مقاله بیان شده که با توجه به محاسن و معایب دو مدل نقشه تعالی فرهنگ ( مبتنی بر نقشه راهبرد ) و مدل سرآمدی فرهنگی ( مبتنی بر مدل اروپایی کیفیت ) ولی برای ارزیابی فرهنگی باید از مدل های ترکیبی استفاده کرد تا ضمن بهره گیری از محاسن هر دو رویکرد ، تا حدودی به رفع نقایص آن دو رویکرد بپردازیم.

بررسی مقاله در 3 دسته کلی :
1) رابطه موضوع با محقق : همانطور که در اول نوشته اشاره کردیم به نظر می رسد که این موضوع با رشته ی تحصیلی استاد و شاگرد تناسب چندانی ندارد ولی احتمالا متناسب با تمایلات شخصی آنها بوده که این موضوع را مورد تحلیل قرار داده اند.
2)رابطه موضوع با امکانات : از لحاظ محدودیت زمانی که به نظر نمیرسد محدودیتی وجود داشته باشد . در مورد حمایت مالی اطلاعی در دست نیست. ولی از لحاظ به صرفه بودن باید گفت که هر قدر روی این مقوله ( مهندسی فرهنگی ) کار شود باز هم جا برای بررسی وجود دارد.
3) رابطه موضوع با دانش : از لحاظ تحدید موضوعی که بسیار خوب و مشخص است چراکه از مقوله فرهنگ ، حوزه ارزیابی را انتخاب کرده و تحلیل نموده است. از لحاظ وضوح هم دارای روشنی است. از نظر بررسی پذیری هم گفتیم کهموضوع مقاله بسیار مقوله مهم و حائز اهمیتی است و قالیت بررسی های مکرر را دارد. از لحاظ بدیع بودن باید گفت که از سال 81 که بحث مهندسی فرهنگی توسط آقا مطرح شد ، تا حدود زیادی روی این موضوع پرداخته شد ؛ لذا نمی توان این موضوع را بدیع و نو دانست.



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
محمد نوریان، فصلنامه راهبرد یاس، حیطه های موضوعی،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 13 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش های کمی در پایان نامه طراحی مدل مفهومی تصمیم گیری فرهنگی سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
عنوان تکلیف:
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش در پایان نامه های سه سال اخیر رشته های مدیریت و علوم سیاسی دانشگاه
حسین براتی-3

1- انتخاب موضوع:

طراحی مدل مفهومی تصمیم گیری فرهنگی سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) 

 

2- طرح مسأله

این پژوهش به خاطر اهمیت فرهنگ در زندگی اجتماعی و اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تصمیم گیری فرهنگی در ایران، به دنبال یافتن مدلی جامع و مناسب برای نظام تصمیم گیری فرهنگی در این وزارت خانه می باشد.سوالات اصلی این پژوهش نیز عبارتند از: 1- ویژگی های مدل فعلی تصمیم گیری فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ 2- ویژگی های مدل مطلوب تصمیم گیری فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه میتواند باشد؟

 

3- طراحی شیوه مطالعه

برای دستیابی به هدف تحقیق ابتدا مدل تصمیم گیری در وضع موجود وزارت خانه از طریق برررسی مصوبات، مستندات و برگزاری مصاحبه با مدیران و خبرگان این حوزه بررسی شد. در مرحله بعد نیز با بهره گیری از مدل وضع موجود و با تاكید بر نگرش سیستمی مدلی مفهومی ارائه شد. به منظور آزمون مدل ها و رتبه بندی آنها نیز از تكنیك  SAW و آزمون های آماری ناپارامتریك بر مبنای 12شاخص عمده استفاده شد.

 

4- جمع آوری داده ها

برای جمع آوری داده ها از روش های توصیفی، اكتشافی و آزمون فرضیه ها استفاده شد. بررسی اسناد و مدارك و مصاحبه با خبرگان نیز از دیگر روش های استفاده شده در این پژوهش بود. این مصاحبه ها بدون نمونه گیری و با افرادی انجام شد كه ویژگی های مناسب برای این منظور را دارا بودند.

 

5- تحلیل داده ها

با انجام این پژوهش مشكلات مدل وضع موجود آشكار گشت و ویژگی های یك مدل مناسب نیز به دست آمد و بر اساس آن یك مدل ارائه گردید

 

6- تفسیر نتایج

مدل طراحی شده توسط پژوهشگر بسیار برتر از مدل فعلی است.



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت، بررسی پایان نامه ها، مراحل هفت گانه پژوهش کمی، پایان نامه های دانشگاه امام صادق علیه السلام، حسین براتی،  
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 12 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش های کمی در پایان نامه طراحی الگوی برنامه ریزی برای جلب زائران خارجی (سفرهای زیارتی به ایران)
عنوان تکلیف:
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش در پایان نامه های سه سال اخیر رشته های مدیریت و علوم سیاسی دانشگاه
حسین براتی-2

1- انتخاب موضوع:

طراحی الگوی برنامه ریزی برای جلب زائران خارجی (سفرهای زیارتی به ایران) 

 

2- طرح مسأله

جذب جهانگرد میتواند علاوه بر دستیابی به مزایای اقتصادی، پیام فرهنگی، مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران را كه بر گفتگوی تمدن ها استوار است، بوسیله یك جریان آزاد آزاد مبادلات فرهنگی و ارتباطی به افكار جهان عرضه نماید. زیارت به عنوان یكی از اقسام جهانگردی مذهبی میتواند ابزار دسترسی به این هدف باشد. این پژوهش نیز میخواهد یك الگوی برنامه ریزی برای جلب زائران خارجی طراحی كند.

سوالات اصلی:

جمهوری اسلامی چقدر در جلب زائران خارجی موفق بوده؟

آیا در برنامه ریزی های انجام شده برای جلب زائران خارجی به انگیزه های آنان توجه شده؟

تا چه حد در این راه از روش های مناسب بازاریابی استفاده شده؟

میزان رضایت این زائران چقدر بوده و آیا ارتباطی میان میل به سفرهای زیارتی و امكانات ارائه شده وجود دارد یا خیر؟

 

3- طراحی شیوه مطالعه

روش استفاده شده در این پژوهش اكتشافی-توصیفی است و در پی یافتن پاسخ هایی برای سوالات اصلی و تحلیل همبستگی آن هاست. ابزارهای استفاده شده نیز مشاهده آشكار، تحلیل اكتشافی داده ها و تحلیل محتواست.

 

4- جمع آوری داده ها

جامعه آماری در این پژوهش كلیه مسافرانی هستند كه در ماه های آبان و آذر سال 79 به ایران سفر كرده اند و به مقاصد زیارتی رفته اند.

نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شده و با 60 زائر مصاحبه انجام گرفته و  پرسشنامه داده شده.

گردآوری اطلاعات نیز علاوه بر مصاحبه و پرسش نامه به شكل كتابخانه ای صورت گرفته.

 

5- تحلیل داده ها

با جمع آوری داده ها به این اطلاعات رسیدیم كه درصد سهم ایران از جهانگردی یك سیزدهم میانگین جهان است. (یك درصد در مقابل سیزده درصد)

موقعیت ایران از نظر جهانگردی مذهبی استراتژیك است. با اینكه فعالیت ها در بخش گردشگری دولتی است ولی دلت در جذب جهانگرد هیچ نقشی ندارد. امكان اولویت بندی هدف زائران از ممكن است. و ...

 

6- تفسیر نتایج

باید این امور در بخش گردشگری انجام بگیرد:

شناخت انگیزه مسافران. شناخت اولویت های انگیزشی جهانگردان. تشخیص نوع و مبزان اطلاعات مورد نیاز زائران خارجی. شناخت روش های مسافرت زائران به ایران. شناخت میزان رضایت آنها و ارائه تسهیلات گوناگون به آنها (در پایان نامه ذكر شده)



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت، بررسی پایان نامه ها، مراحل هفت گانه پژوهش کمی، پایان نامه های دانشگاه امام صادق علیه السلام، حسین براتی،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش های کمی در پایان نامه اولویت بندی شاخص های توسعه فرهنگی كشور
عنوان تکلیف:
بررسی مراحل هفت گانه پژوهش در پایان نامه های سه سال اخیر رشته های مدیریت و علوم سیاسی دانشگاه
حسین براتی-1

1- انتخاب موضوع:

اولویت بندی شاخص های توسعه فرهنگی كشور

 

2- طرح مسأله

شاخص های فرهنگی ابزاری برای بررسی روند تحولات فرهنگی در یك جامعه اند. در این تحقیق به تعریف شاخص های فرهنگی و بیان ویژگی های این شاخص ها پرداخته شده و به دنبال پاسخ به این سوالات است:

مهم ترین شاخص های اساسی ارزیابی توسعه كدامند؟ اولویت بندی آن چگونه است؟

 

3- طراحی شیوه مطالعه

در این پژوهش از روش های كتابخانه ای و میدانی استفاده شده و برای اولویت بندی از مدل های AMDM استفاده شده است.مزیت این مدل ها داشتن چند معیار سنجش است. این پژوهش از نظر هدف، كاربردی و از نظر روش پیمایشی است.

 

4- جمع آوری داده ها

در بخش كتابخانه ای به كتب، مقالات، پایان نامه ها و سایت های مختلف مراجعه شد و در بخش میدانی میان همه جامعه آماری كه متشكل از كارشناسان حوزه فرهنگ كه در این حوزه فعالیت می كردند بود، پرسشنامه توزیع گردید. (12 نفر كه 9 نفر پاسخ دادند)برای سنجش پایایی نیز از روش كرون باخ استفاده شد.

 

5- تحلیل داده ها

رتبه بندی بر اساس روش TOPSIS انجام شد و ابتدا ماتریس 83 شاخص (برگرفته از شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی) تشكیل شد و پس از نمره دهی توسط خبرگان، رتبه های نرمال شده محاسبه گردید و سپس نمره هر شاخص مشخص شده و اولویت بندی صورت گرفت.

 

6- تفسیر نتایج

چون شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی نزد خبرگان نمره بیشتری كسب كردند لذا بر شاخص های شورای فرهنگ عمومی اولویت دارند. هرچند این شاخص ها تركیبی از شاخص های مناسب و نا مناسب هستند و توازن ندارند. پس بهتر است تركیبی از شاخص های دو شورا تهیه شود.



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت، بررسی پایان نامه ها، مراحل هفت گانه پژوهش کمی، پایان نامه های دانشگاه امام صادق علیه السلام، حسین براتی،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 10 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
بررسی حیطه های موضوعی در مقاله بررسی دیدگاه های فلسفه اجتماعی آیت الله سیدمحمدباقر صدر ( 1313 - 1359 ه ش)
    1. عنوان: بررسی دیدگاه های فلسفه اجتماعی آیت الله سیدمحمدباقر صدر ( 1313 - 1359 ه ش)
    2. نویسنده: دكتر محمود تقی زاده داوری
    3. چكیده: نوشتار حاضر به توضیح دیدگاه هاى فلسفه اجتماعى آیت الله سیدمحمدباقر صدر، نظریه پرداز برجسته اقتصاد، فلسفه و فقه اسلامى / شیعى معاصر مى پردازد. از ایشان مكتوب مستقلى در زمینه فلسفه اجتماع و یا فلسفه تاریخ موجود نیست؛ ولى آراى اجتماعى او را مى توان در ذیل آثار پراكنده ایشان، از جمله مباحث تفسیرى ـ تاریخى وى كه در اوایل انقلاب اسلامى ایران (1357) طرح شده، مطالعه نمود. حاصل این مقاله این است كه صدر در عرصه فلسفه اجتماع، نظریه ابداعى مستقلى ارائه نكرده است: در برخى از مسائل به اقتباس از آراى بعضى از فلاسفه بزرگ معاصر خود پرداخته و در برخى دیگر، دیدگاه ناهمخوانى عرضه كرده است.
    4. خلاصه‌: در این مقاله بعد از ذكر مقدمه و اهمیت مطالعه‌ی آثار آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، زندگی‌نامه و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی ایشان را ذكر كرده است و آن‌گاه به آثار علمی و رویكرد علمی این شهید مجاهد پرداخته است. سپس وارد دیدگاه اجتماعی شهید صدر شده و این اندیشه را در سه حیطه‌ی منشأ زندگی اجتماعی، هستی جامعه و چیستی جامعه بررسی كرده است و در نهایت نتیجه‌گیری نموده است.
    5. بررسی مقاله بر اساس سه حیطه‌ی اصلی:

1.     رابطه‌ی موضوع با محقق:

a.      متناسب با تمایلات شخصی: حجت‌الاسلام دكتر محمود تقی زاده داوری، نویسنده‌ی این مقاله است و از آن‌جا كه عالم دروس دینی و حوزوی است، به نظر می‌رسد كه موضوع مرتبطی را با تمایلات شخصی خود بر گزیده ست.

b.      متناسب با سابقه‌ی ذهنی و مهارتی: دروس حوزوی و دینی كه سابقه‌ی دكتر محمود تقی زاده داوری است، نشان می‌دهد كه این تحقیق با سابقه‌ی ذهنی و مهارتی ایشان ارتباط دارد.

2.     رابطه‌ی موضوع با امكانات

a.      شرایط محیطی: چون این تحقیق، یك مطالعه‌ی كتابخانه‌ای است، به نظرم محدودیت محیطی برای تحقیق ندارد.

b.      حمایت مالی: چون این تحقیق، یك مطالعه‌ی كتابخانه‌ای است، به نظرم نیازمند حمایت مالی نیست.

c.      به صرفه بودن: چون این تحقیق، یك مطالعه‌ی كتابخانه‌ای است، به نظرم هزینه‌ی مالی و زمانی ندارد و از لحاظ علمی بسیار مفید است. در نتیجه بسیار به صرفه است.

d.      محدودیت‌ زمانی: چون این تحقیق، یك مطالعه‌ی كتابخانه‌ای است، به نظرم محدودیت زمانی برای تحقیق ندارد و در مدت كوتاهی قابل جمع است.

3.     رابطه‌ی موضوع با دانش

f.       برنامه آموزشی (متناسب با دوره): حلقات شهید صدر، از جمله كتب اصولی مهم است كه به نظرم هنوز به رسمیت حوزه در نیامده است ولی طلبه‌های مشتاق، آن كتاب و سایر آثار شهید صدر را مطالعه می‌كنند. بنابراین این موضوع با آن دانش تناسب دارد.

g.      بررسی‌های قبلی: در این تحقیق به آثار زیادی ارجاع داده شده است و به نظر می‌رسد كه بررسی‌های قبلی انجام شده باشد.

h.     بررسی‌پذیری: قابلیت بررسی در این تحقیق زیاد است زیرا هم ارجاعات كافی دارد و هم شاگردان و آثار در رابطه با شهید صدر موجود است.

i.       شناخت ارزش و اهمیت موضوع: با سیر مطالعاتی در اندیشه‌های اجتماعی اندیشمندان مسلمان،‌ جای خالی این اثر و اهمیت آن به وضوح مشاهده می‌شود. ما این كار را در ترم گذشته انجام داده‌ایم و در چكیده و مقدمه‌ی مقاله هم به آن اشاره شده است. بنابراین در این مقوله هم مقاله بی‌نقص است.

j.        بدیع بودن: تا كنون اندیشه‌ی اجتماعی اندیشمندانی چون ابن خلدون، فارابی، بوعلی و... را مطالعه كرده بودیم. ولی نظر شهید صدر به صورت مستقل ذكر نشده بود كه در این جا عنوان شد و در نتیجه موضوع این تحقیق بدیع است.

k.      تحدید موضوعی: شهید صدر یك متفكر جامع است و له قول نویسنده‌ی مقاله با این كه تخصص‌ وی در فقه است ولی در فلسفه و اقتصاد نیز دارای كتاب و اندیشه‌های ارزش‌مندی است. بنابراین برای شناخت نظر او باید موضوعات را بسیار محدود كرد و آقای دكتر محمود تقی زاده داوری نیز به خوبی از عهده‌ی این كار بر آْمده و فقط اندیشه‌ی اجتماعی او را در سه حوزه‌ی ذكر شده بررسی كرده است. البته در موضوع این محدودیت عنوان نشده است كه شاید این نقطه‌ی ضعف آن باشد.

در نهایت: به نظرم این پژوهش شبیه یك گزارش است تا مقاله‌ی علمی پژوهشی زیرا كمتر می‌توان در آن به تحلیل رسید

، اگر چه مقایسه‌هایی در آن صورت گرفته است. اما در مجموع برای آگاهی یافتن از اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر، مقاله‌ی مفیدی بود.

 

 



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
محمدحسین شاه آبادی، حیطه های موضوعی، فصلنامه شیعه شناسی،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 9 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
معرفی فصل‌نامه‌ی علمی پژوهشی «شیعه‌شناسی»-2
برای آشنایی بهتر با فصلنامه‌ی شیعه شناسی، بهتر است فهرست 4 شماره‌ی اخیر آن را از نظر بگذرانیم:
    1. سال هفتم، شماره 26، تابستان 1388

                                                    i.     طرح هلال شیعی: اهداف، موانع و پیامدها- دكتر حسین پوراحمدی/ جمال جمالی    ص 7

                                                   ii.     تحلیلی بر قیام های علویان در دوران امام رضا و ارتباط آن با ولایتعهدی- دكتر نعمت الله صفری فروشانی،ص 57

                                                  iii.     چگونگی تغییر مذهب مردم گیلان از تشیع زیدی به تشیع دوازده امامی در عصر صفوی- عباس پناهی/ دكتر محمدكریم یوسف جمالی   ص 77

                                                 iv.     تاملی در نظریه«تطور امامت در اندیشه شیعی»- دكتر سید رضا مؤدب، محمدحسن احمدی   ص 107

                                                   v.     هم گرایی و واگرایی در اندیشه سیاسی امامیه و حنابله در بغداد دوره آل بویه- دكتر محمدعلی چلونگر/ دكتر محمدرضا بارانی   ص 183

                                                 vi.     هم گرایی و واگرایی در اندیشه سیاسی امامیه و حنابله در بغداد دوره آل بویه- دكتر محمدعلی چلونگر/ دكتر محمدرضا بارانی   ص 183

                                                vii.     خلاصه المحتویات ص 260    (عربی)

                                               viii.     چكیده انگلیسی مقالات ص 265    (انگلیسی)

    1. سال هفتم، شماره 25، بهار 1388-234 صفحه

                                                    i.     ارائه نظام واره‌ای احادیث اجتماعی- دكتر محمود تقی زاده داوری    ص 7

                                                   ii.     تاریخ نگاری ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه- دكتر حسین مفتخری ، فاطمه سرخیل    ص 39

                                                  iii.     تبیین ژئوپلیتیك اثرگذاری انقلاب اسلامی بر سیاسی شدن شیعیان جهان- دكتر محمدرضا حافظ نیا (متخصص مطالعات راهیردی) ، سیدعباس احمدی   ص 73

                                                 iv.     گزیده ای از فضایل امام علی (ع) از دیدگاه مفسرین و محدثین اهل سنت- دكتر قاسم بستانی ، محمد جعفرنژاد   ص 111

                                                   v.     بررسی حكم حضانت كودك از دیدگاه فقه شیعه- حجت الاسلام والمسلمین علی محامد   ص 139

                                                 vi.     بررسی تحلیلی انگیزه های قیام امام حسین (ع) از بعد كلامی شیعه- دكتر محمدجواد نجفی ، حمید رهبر    ص 173

                                                vii.     نگاهی به اندیشه سیاسی میرزای قمی- دكتر لقمان نیری ، دكتر مرتضی دهقان نژاد ، سیدحسن قریشی كرین    ص 195

    1. سال ششم، شماره 24، زمستان 1387- 248 صفحه

                                                    i.     فضای گفتمانی تدوین بحارالانوار در عصر صفوی- دكتر حسام الدین آشنا ، سبحان رضایی   ص 7

                                                   ii.     نظام های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی شیعه در آستانه غیبت تا پایان قرن پنجم- دكتر مجید معارف   ص 53

                                                  iii.     تاریخ فاطمیان از دیدگاه تقی الدین مقریزی- مترجم:دكتر محمدنبی سلیم ص 75

                                                 iv.     آرایه های داستانی منابع عصر صفوی و رسمیت تشیع در ایران- میكائیل صفا ، محمد رضایی   ص 105

                                                   v.     وضو از نگاه فقه القرآن شیعه- دكتر محمد فاكر میبدی   ص 135

                                                 vi.     رویكرد احساسی - عاطفی به واقعه عاشورا در ایران ( از صفویه تا مشروطه)- دكتر حسین مفتخری ، محسن رنجبر   ص 169

                                                vii.     نقش امام موسی صدر در ارتقای جایگاه شیعیان لبنان- دكتر عبدالوهاب فراتی ، سیدمهدی طاهری   ص 213

                                               viii.     خلاصه المحتویات ص 239    (عربی)

    1. سال ششم، شماره 23، پاییز 1387- 234 صفحه

                                                    i.     اقتضاها و امتناع های عقل گرایی در فقه سیاسی شیعه- دكتر محمود شفیعی    ص 7

                                                   ii.     بررسی دیدگاه های فلسفه اجتماعی آیت الله سیدمحمدباقر صدر ( 1313 - 1359 ه ش )- دكتر محمود تقی زاده داوری    ص 43

                                                  iii.     گونه های مقابله با فرقه های كج اندیش در سیره امام رضا (ع)- دكتر نهله غروی نائینی ، عبدالله میراحمدی سلوكروئی    ص 65

                                                 iv.     نقد دائره المعارف قرآن لیدن بر اساس آرا و مبانی شیعه- دكتر سیدرضا مودب ، سیدمحمد موسوی مقدم   ص 105

                                                   v.     بررسی تاثیر عقاید مذهب شیعه بر ارتباطات فضایی مساجد شیعی- دكترمجتبی انصاری ، هانیه السادات اخوت معصومه ملایی    ص 145

                                                 vi.     چگونگی اسناد اضلال و هدایت به خداوند با تاكید بر نظر علامه طباطبایی- مریم السادات موسوی ، دكتر اسحاق طاهری    ص 175

                                                vii.     بازتاب حماسه عاشورا در شعر بعضی از شعرای عرب زبان- دكتر سیدعلی رضا حجازی ، مرضیه محمدزاده    ص 199



طبقه بندی:
تکالیف کلاسی، 
برچسب ها:زیرموضوعات و ریزموضوعات این مطلب:
محمدحسین شاه آبادی، حیطه های موضوعی، فصلنامه شیعه شناسی،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 8 فروردین 1389 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
(تعداد کل صفحات :2)      1   2  



ابر برچسب های وبنوشت : ریزموضوعات و زیرموضوعات

موضوعات وبنوشت
لینکدونی وبنوشت

مطالب اخیر وبنوشت
آرشیو مطالب وبنوشت
پیوند های وبنوشت
آمار سایت وبنوشت
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic